2. Ennen varsinaista vastauksen kirjoittamista, tee pohjustus:
-Lue annettu pohjateksti/ annetut pohjatekstit ja tee muistiinpanoja tehtävänannon määräyksen mukaisesti. Etene havainnoista päätelmiin.
-Ryhmittele jo tässä vaiheessa asiat tarkoituksenmukaisella tavalla ja käytä tarvittavia käsitteitä ja termejä.
-Poimi todentavia esimerkkejä/sitaatteja.
3. Kirjoita varsinainen vastaus tekemäsi pohjustuksen perusteella.
-Merkitse tehtävänannon numero.
-Vastausta ei tarvitse otsikoida, ellei tehtävänanto käske otsikoida.
-Aloita vastaus lyhyellä nimeämisellä aloituskappaleessa. Viittaa pohjatekstiin preesensissä. Kirjoita aloitukseen jo jokin keskeinen, tehtävänannon mukainen päätelmä. (Kiteytä vastauksesi pääajatus) Käytä jo aloituksessa niitä käsitteitä, jotka on annettu tehtävänannossa.
-Varsinaisissa käsittelykappaleissa ryhmittele asiat. Etene kussakin kappaleessa päätelmästä todentaviin esimerkkeihin. Käytä tarvittavia käsitteitä.
-Lopetus voi olla tiivis yhteenveto.
-Kirjoita selkeällä, tiiviillä asiatyylillä ja kokonaisilla lauseilla ja virkkeillä (ellei tehtävänannossa käsketä kirjoittaa luetteloa).
-Noudata annettua sanamäärää/merkkimäärää.
-Lue vastaus vielä kerran: noudatitko tehtävänantoa, ryhmittelitkö asiat, käytitkö tarvittavia käsitteitä, todensitko päätelmäsi, onko kieli hyvää asiatyyliä, onko merkkimäärä sopiva?
Luetelmatehtävään on omat ohjeensa!
(YTL:n antamat lukutaidon kokeen arviointiohjeet: " Lukutaidon kokeen arvioinnissa painottuvat luetun ymmärtäminen sekä tekstien analyysi- ja tulkintataidot."
"Lukutaidon kokeessa arvioidaan kokelaan kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa eli taitoa eritellä, tulkita, arvioida ja hyödyntää monimuotoisia tekstejä tietoisena niiden tavoitteista, ilmaisukeinoista ja konteksteista. Kokeessa on kaksi osaa. Osa I keskittyy asia- ja mediatekstien, osa II kaunokirjallisten ja muiden fiktiivisten tekstien analysointiin ja tulkintaan. Näin kaunokirjallisuuden ja muiden fiktiivisten tekstien lukemisen asema kokeessa vahvistuu, kun kokelaiden on aina valittava myös siihen liittyvä tehtävä."
"Lukutaidon kokeen arviointikohteet ovat kokonaiskuva lukutaidosta, vastauksen sisältöainekset ja vastauksen esitystapa. Lukutaidon kokeessa arviointikohteista painottuvat vastauksen osoittama kokonaiskuva lukutaidosta ja seuraavaksi vastauksen sisältöainekset. Vastauksen sisältöaineksia koskevaa kriteeriä täydentävät kulloinkin erikseen laadittavat koekohtaiset sisältökuvaukset. Arvioinnissa otetaan huomioon myös vastauksen esitystapa, mutta sen painoarvo lukutaitoa arvioitaessa ei ole yhtä merkittävä kuin muiden piirteiden. Esitystavan arvioinnissa otetaan huomioon vastauksen ymmärrettävyys, selkeys ja loogisuus. Sen sijaan kieliasun moitteettomuutta tai oikeakielisyysnormien noudattamista ei ole erikseen mainittu esitystapaa koskevassa kriteerissä, koska ne eivät ole yhteydessä lukutaidon tasoon.")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.