sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Äi 2 Kieli, kulttuuri ja identiteetti

Toisen kurssin tavoitteena on, että

- syvennät kieli- ja tekstitietoisuuttasi
- ymmärrät kielen ja kirjallisuuden tehtävät
- opit ymmärtämään kielen rakenteita ja käyttämään kieliopillisia käsitteitä
- ymmärrät suomen kielen aseman maailman kielten joukossa
- ymmärrät maamme kulttuurisen ja kielellisen moninaisuuden 
- ymmärrät äidinkielen ja kielitaidon merkityksen
- ymmärrät tiedon- ja tieteenalojen kielten merkityksen
- opit suunnittelemaan, muokkaamaan ja laatimaan asiatekstejä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta, arvioimaan taitojasi.
 SISÄLLÖT
 - kieli-, teksti- ja kulttuuritietoa: kieli, kirjallisuus ja kulttuuri identiteetin rakentajana, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys, kielten elinvoimaisuus
- kielen rakenteet ja muut merkityksiä rakentavat ilmaisutavat: suomi verrattuna muihin kieliin, erityispiirteet, kirjakielen normit, kielen metaforisuus
- kirjoituksen ja puheen tekoprosessi: informatiivinen puheenvuoro, asiateksti, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- kurssin teemaan liittyvää lukemista 
TOTEUTUS

- kielen ja kirjallisuuden tehtävät, kielet maailmassa 
- kielen keinoja
- informatiivinen puheenvuoro kaunokirjallisesta teoksesta tai tietokirjasta
-suomen kieli, Suomi kieliyhteisönä, monikielisyys jne.
-kirjoitustehtäviä kurssin aihepiireistä: lukutaidon tehtävä, kurssikokeessa essee
- kielenhuoltoa 
ARVIOINTI
- kotitehtävät, tuntityöskentely, kirjoitelmat - informatiivinen puheenvuoro luetusta tietokirjasta tai kulttuuria käsittelevästä romaanista
- kurssikoe: kurssin aihepiireihin liittyvien aineistojen pohjalta kirjoitustaidon koe (essee) ja kielenhuollon koe
-pelkkä kurssikoe ei ratkaisekurssiarvosanaa 
-aiheettomat ja runsaat poissaolot alentavat kurssiarvosanaa
-jos saat kursiarvosanaksi K, kurssi on täydennettävä ja saatava suoritettua seuraavan jakson koeviikkoon mennessä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.